Moni yrittäjä kohtaa varmasti saman kysymyksen vähintään kerran vuodessa uutta autoa, konetta tai laitetta hankkiessa tai viimeistään siinä kohtaa, kun palvelua tarjoava myyjä soittaa; onko leasing minulle järkevä vaihtoehto?

Leasingrahoitus on ollut yleinen rahoitusmuoto pidemmän aikaa myös pienemmissä yhtiöissä ja vaikka yhä useampi yritys siirtyy rahoittamaan kalustoaan leasingilla, niin silti leasing tuntuu olevan vielä uusi asia monelle yrittäjälle. Leasingrahoituksesta on helppo saada lisätietoa ja selvittää omaan käyttöön paras vaihtoehto lukemalla netistä, kysymällä asiaan vihkiytyneeltä palveluntarjoajalta, omalta kirjanpitäjältä tai vaikka keskustelemalla asiasta samassa kahvipöydässä istuvalta kanssayrittäjältä.

Päätöksentekoon rahoitusmuodosta vaikuttavat mm. rahoitettavan kaluston ikä ja arvo; onko kyseessä uusi vai käytetty auto? Ajoneuvon käyttöikä yrityksessä; onko auto käytössä vuoden vai kymmenen vuotta? Sekä liuta muita yrityksen talouteen liittyviä seikkoja kuten käyttökate, omavaraisuusaste, sijoitetun pääoman tuotto ja omavaraisuusaste.

Kuitenkin yksi nyrkkisääntö tuntuu olevan aina ylitse muiden:

Jos auton käyttöikä yrityksessä on viisi vuotta tai vähemmän, niin sopimuskauden aikaiset kulut ja kokonaiskustannukset huomioiden on leasingrahoitus järkevin vaihtoehto uuden auton kohdalla.

Rahoitusleasing on erityisesti ylivoimainen silloin, kun auton takuu on vielä voimassa, jolloin vältetään ylimääräiset huoltovaraukset tai kun auton korkea ikä ja kilometrit tekevät huoltoleasingista kalliimman vaihtoehdon suurempien huoltojen takia.

Tämän vuoksi olemmekin todenneet, että leasingrahoitus on järkevää erityisesti alle 200 000 km ajetuille autoille uutena tai käytettynä. Esimerkkitarjouksemme löydät täältä” Yritysautoleasing – Lease Com Finland”.

Miksi sitten leasing on järkevämpi rahoitusvaihtoehto kuin osamaksu?

Tämä perustuu siihen, että leasingkauden aikana auton arvo kuoletetaan vain sopimuskauden päätteiseen käypään arvoonsa, eikä esimerkiksi nollaan kuten useimmissa osamaksuissa, jolloin kuukausittaisella tasolla yritys välttää suuret lainanlyhennykset, jolloin kassan käyttö tehostuu ja raha pääsee tuottavaan käyttöön.

Otetaan esimerkiksi yritys X, joka haluaa uuden Ford Transitin viideksi vuodeksi, ja vaihtaa auton uuteen, kun takuu päättyy.

Auton uushankinahinta on 40 000 €. Viiden vuoden ja 150tkm jälkeen auton markkinahinta on 15 000 €. Käyttöiän aikana auton arvo on siis laskenut 25 000 €.

Osamaksulla rahoittaessa kuukausittainen lainan lyhennys on ollut 735 €, jonka jälkeen auto on oma ja 15 000 € palautuu yrityksen kassaan, jolla päästään hankkimaan uutta autoa.

Leasingrahoituksessa auton jäännösarvoksi on asetettu valmiiksi 15 000 €, jolloin auton kuukausittainen kulu on vain 459 €. 

Kuukausittaisella tasolla rahaa olisi siis jäänyt 276 € ja vuosittain 3 312 € enemmän tuottavampaan käyttöön, kuin odotella auton myynnistä saatavaa voittoa, jolle ei vuosien aikana ole luvassa korkotuottoa.

Rahoitusleasingissa saat myös vuokranpalautusta, mikäli autosta saadaan sopimuksen päättyessä jäännösarvoa korkeampi myyntihinta.

Voihan auton kuitenkin ostaa myös omaksi?

Tietysti voi, mutta kannattaa ensin tarkastaa, miten oman pääoman tuottovaatimus vaikuttaa verrattuna siihen, että auto olisi otettu leasingrahoituksella, voit tarkastaa asian helposti meidän leasinglaskurillamme ”Miksi Leasing? – Lease Com Finland

Tämän lisäksi leasingyritykset ovat lähtökohtaisesti neuvotelleet itselleen tavallista paremmat alennukset auto- ja huoltoliikkeistä sekä muilta lisäpalveluiden tuottajilta, jolloin asiakas pääsee automaattisesti nauttimaan valmiiksi kilpailutetuista hinnoista suuryritysalennuksin edullisten leasingvuokrien kautta.

Onko leasingista vaikeaa tai kallista päästä eroon kesken sopimuksen?

Tietysti palveluntarjoajissa ja leasingrahoituksissa on eroa ja toisilla voi olla erilainen sopimusmalli kuin toisilla. Kuitenkin Lease comin tarkoituksena on auttaa sinua eikä tehdä elämästäsi vaikeampaa, joten tästä syystä tarjoamme aina ensisijaisesti meidän rahoitusleasingsopimustamme, josta on ihan yhtä helppo irtaantua kuin mistä tahansa osamaksusopimuksesta. Yksinkertaisuudessaan tämä tarkoittaa sitä, että auto kilpailutetaan ja myydään pois, jos näin kesken sopimuskauden päätät. Autosta saatavaa myyntihintaa verrataan jäännösvelkaan ja tasataan sen mukaisesti, jolloin kustannukset käyttäytyvät kuin osamaksusopimuksessa. Mikäli kuitenkin haluat, että leasingyhtiö kantaa vastuun auton jäännösarvosta teemme sen puolestasi ja sopimuksen keskeytyskulut katsotaan tapauskohtaisesti niin, että kustannukset pysyvät maltillisina.